• SXSW 2014 인터랙티브 어워드에서 동성애인권단체인 HRC(Human Rights Campaign)‘The Little Red Logo’올해의 디지털 캠페인’ ‘쇼 베스트‘ ’소셜 미디어등 주요 부문상을 석권했다.

     

    11(현지 시각) 미국 텍사스 오스틴 힐튼호텔 2층 그랜드볼륨에서 열린 SXSW 인터랙티브 어워드 시상식에서 40여명의 심사위원들이 지난해부터 심사해온 15개 부문의 수상작과 5개의 특별상을 발표했다.

     

    HRC는 그랑프리에 해당하는 올해의 디지털 캠페인과 심사위원 대상에 해당하는 쇼 베스트’, 해당 부문인 소셜미디어를 휩쓸었다.

     

  • (사진 설명) HRC는 동성애자 인권보호의 상징 로고를 '결혼 허용 촉구' 시점에 에 맞춰 파란색에서 빨간색으로 바꾸어 미국 대법원을 압박하고 나섰다ⓒHRC 홈페이지 캡쳐

     

    몇 주 전 미국 대법원에 어느 동성애자 커플이 동성애 결혼 위법 여부를 묻자 HRC가 캠페인에 나섰다. 자신들의 캠페인 로고(파란 바탕에 노란색 두 줄)를 빨간색 바탕에 핑크색 두줄을 그린 로고로 바꿔 SNS 등에 올리는 구전 마케팅을 펼쳤다. 72시간도 안돼 상원의원 5명이 지지의사를 천명했고 공화당 의원들과 오바바 대통령까지 지지에 나섰다.

      

     

  •  

    (사진 설명)비욘세, 디카프리오 등 많은 연예인들이 SNS에 빨간 로고를 올리고 동성애자 결혼을 지지하면서 수천만번의 리트윗이 이루어지고 있다ⓒHRC 홈페이지 캡쳐

     

     

    비욘세가 “It's about TIME!!! #EQUALITY #MarryWhoYouLove,”라고 SNS에 올리자 44백만명이 넘게 리트윗을 했다. 디카프리오, 알리시아 키스, 제이슨 므라즈, 알리사 밀라노, 마사 스튜어트 등 연예인들이 잇달아 페이스북의 얼굴을 빨간 로고로 바꾸고 트윗에 참여하기 시작하면서 동성애자 결혼은 삽시간에 세계적인 핫이슈로 떠올랐다.

     

    기업들도 동참하기 시작했다. 버드 라이트, 록시탄, 스미르노프, 메이블린, 앱솔루트 등이 패로디 로고를 올려 동성애 결혼을 응원하는 기하급수적 구전 마케팅에 성공한 것이다.

      

  • (사진설명)  HRC의 동성애자 결혼 허용 캠페인을 지지하는 많은 기업들이 SNS에 로고를  패로디한 화면을 올렸다ⓒHRC 홈페이지 캡쳐

     

    SXSW 인터랙티브의 세번째 명예의 전당에 오른 이름은 조이 이토(Joi Ito, MIT Media Lab). 인터랙티브 어워드는 이노션 월드와이드와 클라우드 타이포그래프 IBM이 후원했다.

     

     

     

    2014SXSW의 공식스폰서는 Miller Lite, Monster Energy, Esurance, Chevrolet, AT&T, Deloitte, IFC, American Express, Pennzoil, Subway and The Austin Chronicle 등이다.

     

    미국 오스틴=이주희 기자 jhlee@newdailybiz.co.kr

     

    부문별 수상작은 다음과 같다.

     

    2014 INTERACTIVE AWARD WINNERS

     

    ACTIVISM

    Green, governmental and non-profit projects that are striving to make the world a better place.

    Winner:The Missing Person Pre-Roll

    http://ourawardswork.com/awards/the-missing-person-pre-roll/

     

    AMUSEMENT

    Humor, memes, games, interesting projects and all the stuff that is weird for the sake of weird.

    Winner: RESIZE THAT SHIT

    http://resize.thatsh.it

      

    ART

    Interactive collections of life, society and culture.

    Winner: Pulse of the City

    http://georgezisiadis.com/#/pulse-of-the-city/

     

     

    BUSINESS

    Devoted to the promotional needs, functions and services of for-profit businesses.

    Winner: Work4Rich

    http://work4rich.com

     

     

    CLASSIC

    While the SXSW Interactive Awards focus on the best new digital experiences, this category is devoted to projects that launched before January 1, 2013.

    Winner: deviantART

    http://www.deviantart.com

     

     

    COMMUNITY

    Projects changing the way we connect and interact with each other.

    Winner: Quietest Show on Earth

    http://quietestshowonearth.com/judging

     

     

    EDUCATIONAL RESOURCE

    From elementary school learning to advanced technology-related tips, these are digital projects that help you learn.

    Winner: Make Your Money Matter

    http://makeyourmoneymatter.org

     

     

    EXPERIMENTAL

    Cutting-edge and trend-setting works pushing the envelope and challenging our perceptions of what’s possible.

    Winner: Where is Danny Torrance?

    http://www.doctorsleepbook.com/where-is-danny-torrance/

     

     

    FILM/TV

    Projects featuring streaming video content or information about movies, TV series, actors and the film industry.

    Winner: An Idea Lives On

    http://anidealiveson.org

     

     

    MOTION GRAPHICS

    Animations, cartoons, and other intriguing works built using tools like Adobe Flash and HTML5.

    Winner: The Greatest Action Movie Ever

    http://agencycases.com/game

     

     

    MUSIC

    Projects related to musicians, bands, and the music industry, as well online radio and other developments that offer streaming audio content.

    Winner: Just A Reflektor

    http://www.justareflektor.com

     

     

    PERSONAL

    Blogs, portfolios, pet projects and personal collections of individuals displaying their work and passions.

    Winner: Pavlov Poke
    http://www.robertrmorris.org/pavlovpoke

     

     

    SOCIAL MEDIA

    Users, campaigns and platforms creatively connecting and sharing experiences.

    Winner: The Little Red Logo that Transformed the Marriage Equality Narrative

    http://www.hrc.org/viral

     

     

    STUDENT

    Projects from student designers refreshing this industry with new talent and ideas.

    Winner: Heart of the High Country

    http://www.carolinaphotojournalism.org/cpjw/2013

     

     

    TECHNICAL ACHIEVEMENT

    Projects reinventing and redefining the technical parameters of our digital experience.

    Winner: Remote Control Tourist

    http://awardsubmit.net/remotecontroltourist/

     

     

    SPECIAL HONORS:

     

    PEOPLE’S CHOICE

    The online public's favorite finalist site from the competition. Voting begins when the finalists are revealed in late January.

    Winner: deviantART

    http://www.deviantart.com

     

     

    BREAKOUT DIGITAL TREND

    The trend that gained the most traction during SXSW Interactive 2014.

    Winner: Online Privacy and Security, presented to the ACLU

     

     

    SPEAKER OF THE EVENT

    The speaker from SXSW Interactive 2014 whose presentation makes the biggest impact on the digital community.

    Winner: Neil deGrasse Tyson

    - "A Conversation with Neil deGrasse Tyson"

    http://schedule.sxsw.com/2014/events/event_IAP995217

     

     

    DIGITAL CAMPAIGN OF THE YEAR

    The best interactive campaign from the 2013 calendar year as voted by our judges.

    Winner: The Little Red Logo that Transformed the Marriage Equality Narrative

    http://www.hrc.org/viral

     

     

    BEST OF SHOW

    The judges' favorite finalist website from the competition.

    Winner: The Little Red Logo that Transformed the Marriage Equality Narrative

    http://www.hrc.org/viral